حراست

فتنه و بصیرت در کلام امیرالمومنین علیه السلام

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آغاز فتنه‏ ها، پیروى از هواهاى نفسانى و بدعتهایى است كه در دین داخل مى‏شود که كتاب خدا با آن خواهشهاى نفسانى و بدعتهاى دینى مخالف است. عده‏اى از مردم، دیگران را به این دو امر و برخلاف دین خدا یارى مى‏كنند. راستى اگر باطل با حق مخلوط نمى‏شد، راه حق براى حق خواهان پنهان نمى‏ماند و اگر حق از وانمود شدن به باطل رهایى می یافت، زبان دشمنان از بدگویى باز مى‏ماند. ولى چون قسمتى از حق و قسمتى از باطل گرفته مى‏شود و درهم آمیخته مى‏گردد. اینجاست كه شیطان بر دوستان خود مسلط مى‏گردد و آنهایى كه لطف پروردگار شامل حالشان شده، نجات پیدا مى‏كنند. [خطبه 50 از نهج البلاغه]

عوامل دستیابی به بصیرت

برای رسیدن به بصیرت هم مجاهدت علمى نیاز است و هم مجاهدت عملى. تلاش در عرصه تفكّر، تعقّل، تعلّم و عبرت گیری بیانگر نقش اندیشه و تلاش هاى علمى در رسیدن به بصیرت است و تلاش در جهت پرهیزگارى، یاد خدا، اخلاص، زُهد و مانند آن، گویای نقش تاثیرگذار مجاهدتهای عملى در این باره است. همه این عوامل را می توان در یک کلمه خلاصه کرد و نام آن را جهاد علمی و عملی نهاد ؛ همان که قرآن کریم در یک آیه تمام آن را خلاصه کرده و فرموده است:

«وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ؛ و كسانى كه در راه ما كوشیده اند، به یقین ، راه هاى خود را بر آنان مى نمایانیم»[69/عنکبوت]