چطور در تابستان خنک شویم؟

اگر گرمای تابستان شما را بی طاقت کرده و وسائل سرمایشی خانه کمکی به خنک شدن شما نمی کنند این چند راه حل را به کار بگیرید تا کمی بیشتر احساس خنکی کنید.

برای اینکه در تابستان احساس خنکی کنید باید نکته را چه در خانه و چه در مورد شیوه زندگی خودتان و خورد و خوراکتان رعایت کنید. اول از همه از خانه شروع کنید.

بخش مهمی از گرمای بیرون از محیط خانه از طریق پنجره ها وارد می شود. درحقیقت شما با تهیه سیستم های تهویه مطبوع گران سعی می کنید خنکی را به خانه بیاورید اما شیشه های روشن خانه گرمای آفتاب را مستقیم به خانه می تابانند و زحمات شما هدر می رود. سعی کنید از شیشه های تیره استفاده کنید و اگر می توانید کمی بیشتر هزینه کنید پنجره ها را دوجداره کنید. این موضوع باعث می شود تا ۴۰ درصد از حجم گرمای وارد شده از طریق شیشه ها به خانه کنترل شود.

از طرف دیگر باید توجه کنید که در حین استفاده از وسائل سرمایشی درب و  پنجره های خانه را ببندید تا فشار بیش از حد به دستگاههای تهویه مطبوع وارد نشود و مصرف انرژی شما کاهش پیدا کند. بیرون از خانه هم سعی کنید با استفاده از سایبان‌هایی که بالای پنجره یا بام نصب می شوند جلوی تابش مستقیم نور خورشید به اجزای خانه را بگیرید تا بتوانید به میزان ۳۰ درصد از حجم گرمای تابیده شده به داخل خانه جلوگیری کنید.

اما برای کنترل گرمای تن و بدن خودتان هم باید چند راهکار را رعایت کنید. اول از همه باید سعی کنید که به دوش گرفتن و استحمام علاقه بیشتری نشان دهید. این کار حتی اگر به دفعات در طول روز انجام شود می تواند تا چند ساعتی حس تازگی خوب و خوشایندی را به شما منتقل کند. سعی کنید تا از دئودورانت ها و اسپری های خنک استفاده کنید تا کمتر تعریق کنید و علاوه بر آن حس شادابی را به خود هدیه نمایید.

تغذیه در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد. از ادویه جات کمتر در غذاها استفاده کنید و سعی کنید که غذاهای محرک، تند و پر ازادویه نخورید. سعی کنید عطش خود را با میل کردن میوه های تابستانی آبدار مثل طالبی و هندوانه کنترل کنید و شربت آبلیمو را هم به عنوان یک نوشیدنی عطش بر و خنک کننده فراموش نکنید.

 

سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که مملو از کلسیم، منیزیم یا سیلیکون باشند .این مواد اثر آرام بخش مناسبی دارند و می توانید این عناصر را در اسفناج، کلم، جعفری یا ماهی پیدا کنید. پس بهتر است که در این فصل به صرف سالاد سبزیجات توجه بیشتری نشان دهید.

مشهد ،انتهای بلواری شهید فکوری ، بین میدان شهید جوان و میدان شهید آل شهیدی حراست دانشگاه علوم پزشکی مشهد- صندوق پستی: 1364- 9177899191


تلفن: 38763395 051 نمابر: 38763917 051 سامانه پيام کوتاه :9830007273010027 پست الکترونيک: herasat@mums.ac.ir


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است